Ljutnja i razdražljivost

Treba znati

Svako je bio ljut u jednom trenutku, pa čak i najstrpljiviji ljudi mogu biti iznervirani ili razdraženi s vremena na vrijeme.
Možda ste bili u gustom prometu i drugi vozači su vas uzrujali. Ili, možda ste bili ljuti nakon što netko nije održao svoju riječ ili je oštetio vašu imovinu. Prekidanje u govoru, ili samo način na koji je netko nešto učinio ili rekao, možda vam ide na živce. Mnogi ljudi postaju ljuti i razdražljivi u situacijama poput ovih.

Ljutnja je emocija koja može varirati od blage zlovolje do intenzivnog bijesa. Ljudi mogu postati ljuti kada se osjećaju ugroženima, povrijeđenima, ili nemoćnima.

Neki veterani mogu osjećati ljutnju zbog traumatskog događaja u prošlosti, kao što su borbe, fizičko ili seksualno zlostavljanje, ozljeda ili gubitak prijatelja iz svoje jedinice. Drugi mogu osjetiti bijes zbog stresa i životnih događaja kao što su priprema za učestvovanje u mirovnoj misiji, prelazak iz službe, promjena radnog mjesta, odlazak u mirovinu, ili zbog obitelji ili nekih sporova na poslu.

Malo drugačija od bijesa, razdražljivost, ima generalno tendenciju da se lako pretvori u ljutnju i bijes.
Ljudi koji se često osjećaju ugroženo ili frustrirano mogu osjećati ljutnju cijelo vrijeme. Takav osjećaj može  izazvati razdražljivost prema drugim osobama. Konstantna ljutnja i razdražljivost mogu biti loši za zdravlje osobe, i rezultirati problemima, kao što su visoki krvni pritisak, glavobolje, čir, da spomenemo samo neke. Ponekad, razdražljivost izaziva ljude da se „istresu“ na drugima, što može doprinijeti napetosti u ličnim odnosima u privatnom životu i na poslu.

Za većinu veterana, ljutnja i razdražljivost ne smetaju svakodnevnom životu. Međutim, ako ljutnja i razdražljivost utječu na vaš rad, veze, ili aktivnosti, ili se čini da su prisutne  stalno, to bi mogao biti znak da ta pitanja treba rješavati uz stručnu pomoć.

 

Treba zapamtiti:

 
NE MOŽETE UVIJEK KONTROLISATI SITUACIJE KOJE VAS LJUTE , ALI MOŽETE ODABRATI SVOJ ODGOVOR

Neki od načina koji mogu pomoći u upravljanju ljutnjom:

  • Dati sebi vremena  – otići iz situacije i dati sebi vremena za smirivanje
  • Polako duboko udahnuti i brojiti do deset
  • Razbiti ciklus ljutnje – prepoznati svoje osjećaje i podsjetiti se da “to” nije vrijedno odgovora na ljutiti način
  • Redovno i dostatno spavanje - dobar san može pomoći u rješavanju situacija tokom dana
  • Redovito vježbanje – fizička aktivnost pomaže u poboljšanju raspoloženja i omogućava bolje spavanje

Razgovor  sa svojom porodicom i prijateljima o svojoj ljutnji i razdražljivosti može biti dobar prvi korak

Gdje potražiti pomoć?

  • Raspitati se kod porodičnog liječnika o postojećim  tretmanima za kontrolu ljutnje i razdražljivosti ili za preporuku terapeuta koji ima iskustva u rješavanju ovih problema.
  • Obratiti se u neki od Centara za mentalno zdravlje.
 

Kako pomoći kod ljutnje i razdražljivosti

Ukoliko čini da su ljutnja i razdražljivost stalno prisutni i da utiču na posao ili druge svakodnevne aktivnosti to bi mogao biti znak da za ta pitanja treba potražiti stručnu pomoć.